2014. május 7., szerda

Segítség, nem egyenletes!

Nagyjából törvényszerű, hogy ugyanolyan fonalfeszesség mellett a harisnyakötés (simakötés) egyik oldala valószínűleg kicsit szorosabb lesz, a másik meg lazább. Ez a különbség sok mindenkinél annyira picike, hogy nem is lehet észrevenni, másoknál viszont jelentős, és meglátszik. Az egy sor szoros - egy sor laza kötés eredménye az, hogy a színén csíkmintás lesz a munkadarabunk, a hátoldalán meg szépen kettesével párban állnak a fordított sorok kis bordái. Ez bizonyos esetekben még akár jól is nézhetne ki, de szerintem a legtöbben utáljuk, és mindent megteszünk, hogy valamilyen úton-módon inkább csökkentsük a két oldal közti eltérést, és a lehető legegyenletesebb kötésképet produkáljuk. 

(Adalékinformáció, mélyebben érintetteknek: kontinentális kötésnél valószínű, hogy a sima szem szorosabb, a fordított lazább. Kombináltnál a sima lesz a lazább, a fordított meg szoros. Aki erről többet szeretne tudni, ugorjon át Eszterhez, IDE. Én is kipróbáltam, hogy kötésmódot váltok, de nem vált be, mert ugye abban is van egy szoros meg egy laza sor, csak fordítva.) 

Keringenek egyébként további megoldási javaslatok az interneten, pl. hogy a lazábbik oldalt kössük egy fél számmal kisebb tűvel, ez sok mindenkinél működik, nálam igazából nem oldotta meg a problémát.  
(A kedvenc tanácsom egyébként az, hogy akinek nem megy egyenletesen a simakötés, az ne kössön úgy. Tulajdonképpen teljesen kézenfekvő, nem is értem, miért nem gondoltam rá eddig.) 

Az eddigi legjobb eredményt azzal értem el, hogy én igazság szerint a fonalat se tudom rendesen adagolni :-D (Lassan kénytelen leszek bevallani, hogy kötni se tudok.) Ha szabályosan, folyamatosan próbálom vezetni a fonalat, egyszer áttekerve a mutatóujjamon, akkor az szinte már a rondaságig laza. Ezért aztán én a "betárazósok" táborát gyarapítom, aki egyszerre felteker huszonöt métert, aztán onnan adagolja. Ha elfogy, újratölt, és így tovább. 

A napokban kipróbáltam, mi történik, ha a szoros oldalt laza fonalvezetéssel próbálom ellensúlyozni, a laza oldalt meg a szorosabbal. Szerintem én lepődtem meg a legjobban, de az eredmény: vállalható! Az információ birtokában neki is álltam egy kardigánnak nyomban. Lássuk meg, hogy mi lesz belőle! :-)

Itt látható a kötéspróbának az a része, ahol megvilágosodtam :-) Kicsit girbegurba, ahogy az irodai parafatáblára kutyafuttában ki tudtam rajzszögezni. Látjátok?


Viszonylag jól kivehető, hogy a csúnyábbik fele nagyjából ott a "c"-nél kezdődik valóban. 

7 megjegyzés:

  1. Nekem az vált be, hogy a sima oldalon kétszer, a fordított oldalon háromszor tekerem az ujjam köré a fonalat. Így lesz nagyjából olyan a kötésem, hogy nem látszik annyira! a két-két sor....
    De én is küzdöttem/küzdök a problémával...
    Még az is van, hogy a sor eleje szorosabb, a sor vége lazább:) Ott csak reménykedni tudok, hogy pont kiegyenlítődnek a laza sorvégek és a szorosabb sorkezdések:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor végül is mindketten kb. ugyanúgy oldjuk meg. Szerencsére a sor eleje/vége probléma nálam nem igazán fordul elő, bár most ez a Cotton Merino azért bír még meglepetéseket okozni :-D

      Törlés
  2. Nem biztos, hogy érhetően el tudom magyarázni, de én ilyenkor másként kötöm a fordítottat, mint ahogy egyébként kötöttem. Régen úgy kötöttem, hogy első szálba fentről lefelé ment a tű, és rákanyarintottam a fonalat a fonaltartó ujjammal (furcsa egy genetikám van:)) és akkor lett a laza eredmény. Aztán kikisérleteztem, hogy ha a tű ugyanúgy meg első szálba fentről lefelé, de nem kanyarintok, hanem csak "felkanalazom a fonalat" és úgy kötöm akkor egy sokkal feszesebb kötésképet kapok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Értem én, hogy mire gondolsz, csak így nekem már annyival szorosabb a fordított, hogy akkor meg azért csíkos :-D

      Törlés
  3. Nekem az elején az vált be, hogy a simánál csak rádobtam a mutatóujjamra (kisujj és gyűrűsujj között is tartva a fonalat), fordítottnál meg még egyszer meg is csavartam. De most már egyformán tartom, igaz, hogy ezt a csíkosságot még nem figyeltem, hogy van-e.

    De őszintén: a simakötés nekem tuti, hogy csíkosan is ugyanolyannak tűnne, amilyen régóta űzöm az "ipart". :D

    Szerintem túlaggódod, nagyon csinosak a munkáid!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem a bal kisujjam lent van a tű alatt támasztani, és egyébként se tudom közte meg a gyűrűsujjam között ott tartani a fonalat, szóval ez nem működik. Simánál is körbe kell tekerni, fordítottnál meg még többször :-D

      Persze, nyilván van benne túlaggódás, de a Zemberlánya igyekszik mindig csiszolni a technikáján :-) Na ugye :-)

      Törlés
  4. Az előzőt még tegnap írtam, de mivel szóellenőrzés van, csak most vettem észre, hogy kérte a számokat. :P

    VálaszTörlés